Chi è di scena

Dogg's Hamlet, Cahoot's Macbeth

di Tom Stoppard
regia di Sandra Provost
Spettacolo in lingua inglese.

dal 3 al 8 novembre 2015

ore 20,30, sabato e domenica ore 17,30

Biglietti: Intero € 15,00 - ridotto € 12,00 - Promozione speciale mar-mer € 10,00 - Bambini e studenti € 10,00 - Riduzione di 2,00 € per gli associati Plays in Rome ven-dom

Info e prenotazioni: playsinrome@yahoo.com  Tel: 347-8248661

 

Spettacolo in abbonamento

 

Due atti unici di brillante scrittura del pluripremiato autore Tom Stoppard (Leone d'Oro a Venezia nel '90 per Rosencrantz e Guildenstern sono morti e premio Oscar nel '99 per la sceneggiatura di Shakespeare in love), scritti per essere rappresentati insieme, come due sezioni di un’opera unica e portati in scena per la prima volta nel 1979.
Nella prima pièce un gruppo di studenti che parlano una divertente lingua sconosciuta “Dogg”, è alle prese con lo studio dell’Inglese (per loro una lingua straniera) e con la messa in scena di una versione abbreviata e comica di Amleto di Shakespeare. Il secondo atto unico, è invece dedicato al dissidente drammaturgo Cecoslovacco, Pavel Kohout e racconta di una rappresentazione sintetica e in chiave ironica del Macbeth di Shakespeare, svoltasi nel salone di un’abitazione privata (come Kohout usava fare), per sfuggire alla censura governativa che vietava spettacoli pubblici. Gli intrighi delle due note tragedie di Shakespeare si intrecciano magistralmente con la denuncia degli abusi politici e intellettuali evidenti nelle due pièce. Gli strumenti del racconto nel racconto, della parodia, della satira, dei giochi di linguaggio e l’uso di una lingua sconosciuta, intesa come una sorta di codice segreto che s’intreccia con i due racconti, rendono questi due atti unici dei manifesti della libertà di espressione e pensiero. Due lavori di grande intuizione e innovazione verbale, argutamente collegati tra loro e che deviando dagli schemi letterari usuali, evidenziano la forza della manipolazione del linguaggio e della comunicazione nel bene e nel male; una coraggiosa denuncia contro la limitazione di libertà intellettuale che al tempo stesso intrattiene e sorprende il pubblico.
Prodotto in collaborazione con Samuel French Ltd.

 

These two clever one-acts by Tom Stoppard address important social issues through the performance of abridged versions of William Shakespeare's Hamlet and Macbeth. In the first play, a troupe of English schoolboys (purposely played by adults) who speak in a mock language called "Dogg", while attempting to study Shakespeare's "foreign" language, present an incredibly funny 15 minute version of Hamlet and then encore with a two-minute version! The second play is dedicated to dissident Czech dramatist Pavel Kohout, who wrote an abbreviated version of Shakespeare's Macbeth, which he performed in people's living rooms after censorship in his country prevented public theatrical productions. The play features a similar living-room theatre production of Macbeth and action in the play shifts between the bare stage and the police inquiry. The murder and intrigue of Shakespeare's play are juxtaposed with the Czech political harassment.
First published together in England in 1979, the two plays were inspired by separate sources. Dogg's Hamlet is based on a section of the philosophical investigations by Ludwig Wittgenstein, who explored how people use language to communicate. The play introduces an alternate language, called Dogg, which uses English words that have different meanings in Dogg. This inconsistency leads to confusion on the part of the play's characters, who try to communicate in their respective languages, English and Dogg. Cahoot's Macbeth is more political in nature but both plays are united in their use of a common invented language and they both explore how manipulations of language—a characteristic technique of Stoppard's drama—can be used in various political and nonpolitical ways. Hence, these two plays work as a whole and must be performed together.
Acclaimed, award-winning playwright, Sir Tom Stoppard (Golden Lion in Venice in '90 for Rosencrantz and Guildenstern are dead and Academy Award in '99 for the screen play of Shakespeare in Love, among the numerous other awards), was recently awarded with the PEN/Allen Foundation Literary Service Award for his “extraordinary career as a dramatist and his abiding commitment to the defense of creative freedom worldwide”. This is the highest honor bestowed by the American chapter of the global human-rights organization of writers and editors. A prolific writer, his most recent play, The Hard Problem is currently running at the National Theatre in London.
Produced by special arrangement with Samuel French Ltd.